http://www.zennies.nl/image/cache/catalog/Blog/exercise-1170x600.jpg

Waarom bewegen van invloed kan zijn op je gezondheid en gewicht

  • 07 Feb 2017
  • |   0 Comments

Waarom lichaamsbeweging zo belangrijk is

Regelmatig fysiek zijn is noodzakelijk voor iedereen en niet alleen voor mensen met overgewicht. Onze lichamen zijn ontworpen om te bewegen en niet om stil te zitten. Ze hunkeren naar beweging en het vereist enige oefening om zo effectief mogelijk te werken.

De cijfers van mensen en kinderen met obesitas stijgen nog steeds, en we worden elke dag meer en meer blootgesteld aan giftige stoffen, chemicaliën en bewerkte voedingstoffen. Een levensstijl van regelmatig bewegen en ontgifting wordt dan ook aanbevolen voor zowel kinderen als volwassenen is dit aan te raden. De belangrijkste boodschap is dan ook om regelmatig te bewegen. Een beetje beweging is altijd nog beter dan helemaal niet bewegen. Actief zijn is essentieel voor uw gezondheid en welzijn.

Hoe ondersteunt beweging je algehele gezondheid en welzijn

Beweging helpt ongetwijfeld om het uiterlijk van je lichaam te verbeteren, (bijvoorbeeld door vetverbranding, het in balans brengen van je spieren en het soepel houden van je huid), maar het heeft meer voordelen dan alleen een mooi uiterlijk. Gewichtstraining wordt vaak gezien dat het alleen voor de "gym-junkies" geschikt is. Maar workouts hebben in feite een tal van  voordelen, die  kunnen bijdragen aan de duurzaamheid en kwaliteit van leven. Met name kan het nuttig zijn in  het voorkomen of onder controle houden van een aantal gezondheidsproblemen zoals osteoporose, hart en vaatziekten, obesitas en een hoge bloeddruk. In feite zijn er in de UK, Europa en de VS een  aantal zorgverzekeraars die mensen vragen regelmatig te trainen om ziektes en medische behandelingen te voorkomen. Andere voordelen van training en bewegen die vaak over het hoofd worden gezien zijn:


•    Het belang van het soepel houden van je spieren en botten.
•    Het een belangrijke rol speelt voor je immuunsysteem om je sterk te houden en het lymfestelsel te stimuleren.
•    Dat je immuunsysteem het belangrijkste onderdeel is om je tegen ziektes te behoeden en niet in het minst omdat het een efficiënte manier is om je lichaam te ontgiften
    

Hoe kan beweging je helpen om gewicht te verliezen

Een veel gemaakte fout die mensen maken wanneer ze proberen gewicht te verliezen is dat ze alleen denken aan hun dieet en verwaarlozen de cruciale rol van beweging. Onder andere is je gewicht afhankelijk van de delicate balans tussen de hoeveelheid calorieën en verbruikte calorieën.
De belangrijkste rede waardoor beweging kan helpen bij gewichtsverlies is door het verbranden van meer calorieen. Het veranderen van alleen je eetgedrag zal er niet voor zorgen dat je een gespierde en gezond lichaam krijgt.  En feit is dat een onderzoek uit 2006 (weiss et al) ingevuld door de Saint Lois University de uitkomsten beoordeeld heeft van beweging versus dieet.

Hoewel beide partijen gewicht verloren, de partij die aan beweging deed behielden hun kracht, spierweefsel en lenigheid.  De partij die alleen een dieet volgden verloren spierweefsel, kracht en lenigheid.
Uit analyses blijkt dat regelmatige lichaamsbeweging in combinatie met een gezond dieet, wordt beschouwd als de meest efficiënte manier om je gewicht te beheersen. In het bijzonder kan trainen een grote invloed hebben op de stofwisseling en zal daardoor verbeteren. Door te trainen en gezond te eten is je stofwisseling geneigd te verbeteren, door overtollige calorieën te verbranden wat anders niet gebeurt wanneer  je niet actief bent.


Ondersteuning bij inspanningen

Voor iedereen die net begint met regelmatig trainen, geldt rustig aan beginnen. Het is daarom verstandig voordat je met oefeningen en/ of een dieet begint  met je arts of een gespecialiseerd professional te overleggen.  Voor veel mensen is het beter om een goed trainingsschema en dieet te hebben. Hier kunnen diëtisten, voedingsdeskundigen en personal trainers je heel goed bij ondersteunen. Ook zijn er een scala aan voedingssupplementen, vitamines, en mineralen die wetenschappelijk bewezen ondersteunen om uw gezondheidsdoelen te behalen. (vooral de combinatie lichaamsbeweging en dieet)

Bijvoorbeeld:

  1. Glucomannan (oplosbare vezels van de konjac wortel) draagt bij tot gewichtsverlies in het kader van een energie dieet
  2. Cromium:draagt bij voor een normale macronutriente metabolisme en voor het behouden van normale bloedglucose- waarden
  3. Jodium: draagt bij voor een normale schildklier functie en energie-yielding
  4. Eiwit: draagt bij aan toename in spiermassa,behoudt van spiermassa en normalen botten



0 Comments

For Comment you need to Login