http://www.zennies.nl/image/cache/catalog/Blog/Tryptofaan-1170x600.png

Hoe is jou "Gelukshormoon" SEROTONINE

  • 04 May 2017
  • |   0 Comments

Serotonine is een hormoon en “neurotransmitter”- een  chemische “boodschapper”die informatie door ons brein en lichaam stuurt.

Het is misschien 1 van de beter bekende hormonen, omdat het verband houdt met gevoelens zoals ontspanning, slaperigheid en kalmte. Om deze reden wordt het soms wel “gelukshormoon”genoemd. Maar wist je dat het ook je eetlust en gewicht kan beïnvloeden?


Vrouwen produceren van nature lagere niveaus van serotonine dan mannen. Bovendien dalen deze niveaus nog verder in de loop van de menstruatiecycli, doordat serotonine de link heeft naar het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Wanneer het oestrogeen gehalte daalt, daalt ook het serotonine niveau vandaar de neiging tot PMS symptomen van prikkelbaarheid, depressie en mood swings.


SEROTONINE STIMULERENDE MIDDELEN

Onderzoek heeft zonder twijfel bewezen dat de soorten voedsel die we kiezen om te eten, direct invloed kunnen hebben op de manier waarop we voelen en denken.

Tryptofaan- een aminozuur- is het belangrijkste ingrediënt dat door het lichaam wordt gebruikt om serotonine aan te maken. Zonder dat kan serotonine niet worden geproduceerd. Het lichaam kan echter niet zij eigen tryptofaan produceren en daarom moet het afkomstig zijn uit je dieet. Om deze reden is tryptofaan bekend als essentieel aminozuur.

tryptofaan wordt in het lichaam opgenomen in de vorm van eiwit, sommige van de beste voedingsbronnen zijn zeewier, bananen, avocados, kip, bonen, eieren, vis en kalkoen.

Je kan ook tryptofaan uit Giffonia extract halen welke een natuurlijke bron  van 5-HTP is


WERKEN MET ANDERE HORMONEN

Hormonen zijn slimme chemische boodschappers in het lichaam, die natuurlijk en in overvloed worden geproduceerd. Ze worden afgescheiden (bijvoorbeeld door klieren, vetcellen en de darm) direct in het bloed, die hen op hun beurt naar de verschillende organen en weefsels brengt om hun verschillende functies uit te voeren. Maar er zijn vele anderen, die allemaal op verschillende aspecten van essentiële lichamelijke functies en processen handelen. Sterker nog, hormonen beïnvloeden alles van emoties, eetlust, gewicht en drang, slaap, vruchtbaarheid, hersenfunctie, libido, metabolisme en nog veel meer.

Als je hormonen in evenwicht zijn en in harmonie met elkaar en met je lichaamssystemen werken, zullen we meer energiek, levendig en ons over het algemeen goed voelen. Daarentegen kan een hormonale onbalans resulteren in:

Gewichtstoename of gewichtsverlies (bijvb. Als gevolg van insuline resistentie) verhoogde vetopslag ( wanneer je endocriene systeem onder druk staat, is er een onder productie van bepaalde hormonen en overproductie van anderen ( vooral cortisol)


VERMOEIDHEID

( bijvoorbeeld door instabiele bloedsuikerspiegel)

Gevoelens van angst, depressie en prikkelbaarheid. Deze gevoelens zijn belangrijke aanwijzingen dat je een onbalans of hoge giftige belasting kan hebben en kan een indicatie zijn dat je, je lichaam niet voedt zoals nodig is. Lage serotonine niveaus kan zich uiten door gevoelens van bijvoorbeeld verdriet of boosheid.

Slapeloosheid en slecht slapen Dit start de cyclus van lichamelijke stress en verhoogt de cortisol gehaltes, wat veel hormonale onevenwichtigheden veroorzaakt, lage serotonine niveaus kunnen ook je slaap cycli beïnvloeden.

Spijsverteringsklachten (wind, opgeblazen, en slechte spijsvertering zijn vaak hormonale problemen die eigenlijk niet in verband staan met hormonale onevenwichtigheden, maar kunnen i.p.v. worden geassocieerd met het eten van het verkeerde type voedsel (bijvoorbeeld moeilijk te verteren en/of lage spijsverteringsenzymen) niet kauwen/ of eten wanneer je geen goede spijsvertering hebt, kan je lichaam spanning voelen als gevolg van slechte nutriënt extractie.

Een goed voorbeeld van hormonen die samenwerken en in evenwicht brengen is de relatie tussen serotonine tryptofaan en insuline.tryptofaan heeft een beetje  suiker nodig om efficiënt te werken. Dat komt doordat suiker de afgifte van het hormoon insuline stimuleert, waardoor serotonine (opgebouwd uit kleine moleculen) in de hersenen komt en zijn werk doet.


EET JE WEG NAAR GELUK EN HORMONALE BALANS

Zoals we hebben gezien, werken hormonen op een complexe manier samen,wat dit in de praktijk betekent, is dat als men uitgeput raakt, de anderen worden beïnvloed. Je hele lichaam heeft behoefte aan evenwicht in zijn systemen, de juiste brandstof, inclusief toegang tot de grondstoffen in de juiste hoeveelheden die nodig zijn om hormonen aan te maken.

Zoals je hebt gelezen, zijn hormonen  (en vooral serotonine ) gekoppeld aan hoe we ons voelen zoals bij het maken van goede keuzes omtrent het voedsel dat je dagelijks eet, kun je je de chemie van je lichaam (en met name je hersenen) in feite veranderen en zo proactief een gezondere en gelukkiger mens zijn

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor:

-          Natuurlijke voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingstoffen en enzymen.

-          Mager eiwit ( dus je kan serotonine uit de tryptofaan maken)

-          Voedingsmiddelen die rijk zijn aan hormoon- vriendelijke omega- oliën en essentiële vetten.

-          Lage GT voedingsmiddelen die een stabiele bloedsuikerspiegel bevorderen

-        Supplement Giffonia extract

-        Supplement 5-HTP


EEN DIEET DAT LAAG IS IN VERWERKTE VOEDINGSMIDDELEN

Dit type dieet zal vanzelfsprekend de hormonen balans ondersteunen en zal ook de bijwerking hebben van het ondersteunen van je emotionele gezondheid,hart, spijsverteringsstelsel, hersenen en je taille.


Je krijgt betere eetlustbeheersing, meer motivatie om te oefenen, stabielere stemmingen (dus lagere kans op emotioneel eten) een efficiënter metabolisme, hogere kwaliteit slaap en gezond haar en huid.

Dus dieet is een belangrijke factor en niet alleen omdat zoals we hebben gezien ons voedsel de grondstoffen  voor hormonen biedt.
Slechts relatief recent werd ontdekt dat we eigenlijk meer serotonine in de darm produceren dan in de hersenen.

Er is dus een duidelijke verbinding tussen wat we eten en wat we voelen!


0 Comments

For Comment you need to Login